Blåtinden

The hike to Blåtinden offers magnificent panoramic views of the mountains and fjords in the inner Storfjorden.

Vanskelighetsgrad

Sesong

Sommer/Høst

Om turen

Turen til Blåtinden gir en storslått panoramautsikt over fjell og fjord i indre Storfjorden. Du kan starte turen ved å parkere ved idrettsbana i Liabygda (Langemyra). Kryss den kommunale veien og gå inn på traktorveien langs marka nord for idrettsbana. Etter ca 150 meter tar du stien til venstre gjennom skogen. Fortsett å følge stien i ca 200 meter, til du kommer til skogsveien mot Liasetra. Følg skogsveien til Liasetra. Ved øverste hytte tar du den merkede stien mot nord mot Liahornet. Etter ca 200 meter kommer du ut av skogen, og følger ryggene innover mot Liahornet.

Fra Liahornet følger du stien ned på motsatt side av der du kom opp. Fortsett å følge merkingen og skiltingen mot Blåtinden.

Turen er åpen fra 20. juni.

For å komme til startpunktet, kan du ta av 200 meter øst for krysset til Liabygda fergekai og følge bygdeveien forbi skolen, kirken, bryggeriet og barnehagen. Ta til venstre og deretter til høyre etter barnehagen. Følg Langemyrvegen mot øst mot idrettsbana, der det er merket parkering.

Turen er markert med rød farge, og er ca 7,02 kilometer lang en vei. Det er en stigning på 1184 meter, og forventet tidsbruk er 6 timer og 30 minutter. Turen kan gjennomføres om sommeren og høsten. Det høyeste punktet du kommer til er 1341 meter over havet. Løypen er både skiltet og merket, og det er mobildekning på turen.

Vær oppmerksom på at turen kan være krevende, så sørg for å være i god fysisk form og ha riktig utstyr. Ta med kart og kompass for å kunne navigere underveis. Nyt den fantastiske utsikten over fjell og fjord mens du går mot Blåtinden!

Book accommodation

Finn en hytte i nærheten

Explore activities around Stranda

Gondoltur til Roaldshorn

The gondola, which ascends towards Roaldshorn (1230 meters above sea level), takes visitors from 400 meters above sea level up to the top station and the spectacular viewpoint at 1062 meters above sea level.

Dagstur til Trollstigen

A great drive where you can experience beautiful nature with opportunities for excellent culinary experiences along the way.

Jugendbyen Ålesund

Climb the 418 steps from the town park up to the Aksla mountain. You will get a view of the entire city of Ålesund. Here, you can buy a treat from the Fjellstua café and enjoy the view.