Blåtinden

Sesong

Sommer/Høst

Om turen

Turen til Blåtinden gir en storslått panoramautsikt over fjell og fjord i indre Storfjorden. Du kan starte turen ved å parkere ved idrettsbana i Liabygda (Langemyra). Kryss den kommunale veien og gå inn på traktorveien langs marka nord for idrettsbana. Etter ca 150 meter tar du stien til venstre gjennom skogen. Fortsett å følge stien i ca 200 meter, til du kommer til skogsveien mot Liasetra. Følg skogsveien til Liasetra. Ved øverste hytte tar du den merkede stien mot nord mot Liahornet. Etter ca 200 meter kommer du ut av skogen, og følger ryggene innover mot Liahornet.

Fra Liahornet følger du stien ned på motsatt side av der du kom opp. Fortsett å følge merkingen og skiltingen mot Blåtinden.

Turen er åpen fra 20. juni.

For å komme til startpunktet, kan du ta av 200 meter øst for krysset til Liabygda fergekai og følge bygdeveien forbi skolen, kirken, bryggeriet og barnehagen. Ta til venstre og deretter til høyre etter barnehagen. Følg Langemyrvegen mot øst mot idrettsbana, der det er merket parkering.

Turen er markert med rød farge, og er ca 7,02 kilometer lang en vei. Det er en stigning på 1184 meter, og forventet tidsbruk er 6 timer og 30 minutter. Turen kan gjennomføres om sommeren og høsten. Det høyeste punktet du kommer til er 1341 meter over havet. Løypen er både skiltet og merket, og det er mobildekning på turen.

Vær oppmerksom på at turen kan være krevende, så sørg for å være i god fysisk form og ha riktig utstyr. Ta med kart og kompass for å kunne navigere underveis. Nyt den fantastiske utsikten over fjell og fjord mens du går mot Blåtinden!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.