Heimarhaugane

Experience a great round trip on Heimarhaugane, which used to be summer pastures for the farms on Kjølås and Giskehaug, but are now used as cabins.

Vanskelighetsgrad

Sesong

Vår/Sommer/Høst

Om turen

Fra Heimarhaugane har du fantastisk utsikt ut mot Storfjorden og Norddalsfjorden, samt mot skianlegget i Hevsdalen. Denne turen tar deg med på en fin rundtur der den meste av oppstigningen går på en tydelig sti.

Start turen fra parkeringsplassen, der det går tre veier å velge mellom. Ta den lengst til venstre og gå ca. 300 meter før du tar til høyre og følger skiltene mot Dregetua. Stien går først vestover gjennom skogen, deretter svinger den sørover og går over myrene opp til Heimarhaugane. Det er skiltet mot Dregetua i alle kryss. På returen fra Heimarhaugane følger du stien tilbake ca. 100 meter før du tar til høyre. Stien går da nedover i skogen og kommer inn på skogsveien du startet på. Ta til venstre og følg veien ca. 1 km tilbake til parkeringsplassen. Langs skogsveien er det fine rasteplasser. Hvis du ønsker å gå turen som en tur-retur på stien, blir turen totalt 4 km.

For å komme til startpunktet kjører du fra ferjekaia i Stranda sentrum. Følg Fv 60 Storgata i ca. 700 meter, ta deretter til venstre på Bygdavegen skiltet mot Opshaugvik. Kjør ca. 800 meter og ta deretter til høyre opp en bratt bakke på Lundevegen. Kjør ca. 200 meter før du tar til venstre og kjører ca. 300 meter før du tar til høyre på Kjølåsvegen. Kjør ca. 250 meter før du tar til høyre mot Skaugum og kjør til veiens ende (ca. 500 meter). Her finner du en god parkeringsplass med en informasjonstavle med kart og ruteskildring.

Turen er merket som blå på kartet og er en rundtur på totalt 4,36 km. Stigningen er på 339 meter, og estimert tidsbruk er 2 timer. Turen kan gjennomføres i vår-, sommer- og høstsesongen, og det er mobildekning i området.

Husk å ta hensyn til naturen og dyrelivet underveis, og ha med riktig turutstyr. Merk at stien ikke er skiltet eller merket, så det er viktig å følge rås og skilt langs veien. Nyt den vakre naturen på Heimarhaugane og ha en flott tur!

Book accommodation

Finn en hytte i nærheten

Explore activities around Stranda

Gondoltur til Roaldshorn

The gondola, which ascends towards Roaldshorn (1230 meters above sea level), takes visitors from 400 meters above sea level up to the top station and the spectacular viewpoint at 1062 meters above sea level.

Dagstur til Trollstigen

A great drive where you can experience beautiful nature with opportunities for excellent culinary experiences along the way.

Jugendbyen Ålesund

Climb the 418 steps from the town park up to the Aksla mountain. You will get a view of the entire city of Ålesund. Here, you can buy a treat from the Fjellstua café and enjoy the view.