Heimarhaugane

Opplev en flott rundtur på Heimarhaugane, som tidligere var sommerseter for gårdene på Kjølås og Giskehaug, men som nå brukes som hytter.

Vanskelighetsgrad

Sesong

Vår/Sommer/Høst

Om turen

Fra Heimarhaugane har du fantastisk utsikt ut mot Storfjorden og Norddalsfjorden, samt mot skianlegget i Hevsdalen. Denne turen tar deg med på en fin rundtur der den meste av oppstigningen går på en tydelig sti.

Start turen fra parkeringsplassen, der det går tre veier å velge mellom. Ta den lengst til venstre og gå ca. 300 meter før du tar til høyre og følger skiltene mot Dregetua. Stien går først vestover gjennom skogen, deretter svinger den sørover og går over myrene opp til Heimarhaugane. Det er skiltet mot Dregetua i alle kryss. På returen fra Heimarhaugane følger du stien tilbake ca. 100 meter før du tar til høyre. Stien går da nedover i skogen og kommer inn på skogsveien du startet på. Ta til venstre og følg veien ca. 1 km tilbake til parkeringsplassen. Langs skogsveien er det fine rasteplasser. Hvis du ønsker å gå turen som en tur-retur på stien, blir turen totalt 4 km.

For å komme til startpunktet kjører du fra ferjekaia i Stranda sentrum. Følg Fv 60 Storgata i ca. 700 meter, ta deretter til venstre på Bygdavegen skiltet mot Opshaugvik. Kjør ca. 800 meter og ta deretter til høyre opp en bratt bakke på Lundevegen. Kjør ca. 200 meter før du tar til venstre og kjører ca. 300 meter før du tar til høyre på Kjølåsvegen. Kjør ca. 250 meter før du tar til høyre mot Skaugum og kjør til veiens ende (ca. 500 meter). Her finner du en god parkeringsplass med en informasjonstavle med kart og ruteskildring.

Turen er merket som blå på kartet og er en rundtur på totalt 4,36 km. Stigningen er på 339 meter, og estimert tidsbruk er 2 timer. Turen kan gjennomføres i vår-, sommer- og høstsesongen, og det er mobildekning i området.

Husk å ta hensyn til naturen og dyrelivet underveis, og ha med riktig turutstyr. Merk at stien ikke er skiltet eller merket, så det er viktig å følge rås og skilt langs veien. Nyt den vakre naturen på Heimarhaugane og ha en flott tur!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.