Svartevatnet

Dette er en flott fottur som går langs grensen mellom Stranda og Sykkylven, og byr på fantastisk utsikt.

Vanskelighetsgrad

Sesong

Sommer/Høst

Om turen

Turen starter ved parkeringsplassen ved Svartevatnet og tar omtrent 4 timer og 55 minutter i et rolig tempo.

Start turen ved å krysse veien i østenden av parkeringsplassen og følg stien på utsiden av autovernet. Stien er godt merket med varder og skilting. Like før du kommer til Langevatnet, vil du krysse en elv. Her deler stien seg, og du skal følge stien rett frem/lett til høyre over elven og opp til vatnet. Fra vatnet følger du skiltingen til Roaldshornet. Det er godt vardet til Kleivdalsfjellet, og deretter er det fortsatt varder, men ikke like tett. Det er ingen problem å finne veien, da stien er tydelig og du kan se hvor du skal. Noen steder deler stien seg, men de går sammen igjen, så du kan velge den retningen du vil. På Roaldshornet kan du nyte den flotte utsikten mot Storfjorden og ned mot Stranda. Ta deg god tid til å nyte opplevelsen! Når du går ned igjen, vil du se en sti som fører ned til Hevsdalen. Du skal ikke følge denne stien, men være oppmerksom på at du kan se den underveis.

Vær oppmerksom på at estimert tidsbruk kan variere fra person til person.

Tilkomst og parkering: Startpunktet for denne turen er parkeringsplassen ved Svartevatnet (RV60), vest for grensen mellom Stranda og Sykkylven. Hvis du kommer fra Sykkylven, vil du se en stor parkeringsplass like før en skarp sving når du er ferdig med bakkene. Hvis du kommer fra Stranda, kjører du 4 km forbi Strandafjellet skisenter, og du finner parkeringsplassen like etter en skarp sving. Ved Svartevatnet (RV60) vest for grensen mellom Stranda og Sykkylven er det god plass til å parkere.

Turbeskrivelse:

• Høyeste punkt: 1215 moh
  • Merking: Merket
  • Mobildekning: Delvis

Ta turen fra Svartevatnet til Roaldshornet og nyt en flott fottur med spektakulær utsikt. Husk å ta med passende fottøy og tilpass bekledningen etter værforholdene. Nyt turen og den vakre naturen!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.