Ytstehola

Ytstehola er en flott tur som passer for turgåere i alle aldre.

Vanskelighetsgrad

Sesong

Helårstur

Om turen

Start turen fra Spar Svingen og gå rett opp mot Jakobvegen, samme vei som om du skulle til Ødegårdsnakken (også en Stikk UT! tur i 2022). Ved enden av byggefeltet tar veien en bratt høyresving og blir til en grusvei. Her er det skiltet og tydelig hvor du skal gå. Et viktig poeng er å lukke grinden etter deg, da det kan gå beitedyr her om sommeren.

Følg traktorveien som går jevnt oppover og rett frem til du kommer til enden, og du vil ende opp ved Ytstehola. Underveis kan det være flere avstikkere langs traktorveien, men disse fører ikke til Ytstehola. De anbefales imidlertid hvis du ønsker å forlenge turen. Ved Ytstehola er det en benk der du kan nyte noe godt i koppen eller spise nistepakken din. På vei tilbake følger du samme rute.

En annen destinasjon du kan legge turen innom er Ødegårdsnakken. Her får du et enda bedre perspektiv på fjorden og fjellene rundt Stranda.

Det anslås at det tar ca. 35 minutter i rolig turtempo fra Spar Svingen til Ytstehola.

Du kan parkere gratis ved Svingen Handel (Spar) på Ringstadvegen 67, 6200 Stranda.

Turen er merket som grønn på kartet og er 2,22 km en vei. Med en stigning på 181 meter kan du beregne en tidsbruk på omtrent 1 time og 35 minutter. Turen kan gjennomføres både om vinteren, våren, sommeren og høsten, og det høyeste punktet du når er 286 meter over havet. Turløypa er tydelig merket, og det er mobildekning underveis om nødvendig.

Gå på oppdagelse i Ytstehola i Stranda og nyt den vakre naturen og den flotte utsikten!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.