Vinsåshornet

Sesong

Sommer/Høst

Om turen

Turen til Vinsåshornet byr på en spektakulær og imponerende utsikt. Startpunktet for turen er ved Hole Hytteutleige ved Vesteråsvegen. Etter å ha fulgt skogsveien i ca. 500 meter, kan man velge å enten gå om Holebakk (to gårder som ble tatt av snøras i 1907) eller fortsette langs skogsveien til enden.

Ca. 200 meter etter at skogsveien slutter, kommer man forbi Litlesætra, som også ble ødelagt av snøras i 1907. Over sætra ligger Briklabakkane, som er ca. 300 meter lange. Etter disse bakken går stien i lett terreng helt til Grinddalssætra, som ligger 820 meter over havet. Videre går stien i lett terreng frem til en bro over elva. Etter ca. 400 meter deler stien seg*. Den svarte ruta går til høyre og starter snart stigningen opp til toppen. Etterhvert kommer man opp på ryggen, hvor man følger V-merkingen. Det kan være noen lett klatring underveis. Boka ligger ved varden nr. to, 1343 meter over havet. Hvis man ikke ønsker å gå ned samme vei, følger man ryggen østover til V-merkingen viser vei ned til venstre. Følg deretter V-merkingen og beskrivelsen merket * motsatt vei ned i Grinddalen. Hvis man ønsker å se bogestillingar, fortsetter man rett frem.

Hvis man ønsker å unngå den mer luftige ryggen, tar man til venstre etter ca. én kilometer i lett terreng. Stien stiger gradvis oppover og man passerer først et hærbøre, og deretter en dyregrav litt lenger opp. Dyregraven ligger i et ur hvor stien begynner å gå oppover. Her fulgte reinen en trekkrute i gamle dager. Når man kommer opp på ryggen, tar man til høyre for å nå toppen. **Hvis man går ca. 500 meter til venstre og følger V-merkingen, kommer man til flere bogestillingar. Dette er deler av en fangstanlegg der jegerne lå bak oppmurede steiner og ventet med spydene sine til reinsflokken kom mot dem.

Merk at estimert tidsbruk kan variere.

Adkomst og parkering er tilgjengelig ved Hole Hytteutleige ved fylkesvei 63, og eventuelt ved Hotel Utsikten.

Turen markeres som en svart rute, og er 6 kilometer lang en vei. Stigningen er på 1065 meter, og forventet tidsbruk er 5 timer og 40 minutter. Høyeste punkt man når er 1332 meter over havet.

Utforsk Vinsåshornet og nyt den fantastiske naturen og utsikten denne turen har å by på!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.