Nykjen

Nykjen er en flott tur som passer både store og små. På toppen kan du nyte en fantastisk utsikt mot Strandadalen, fjellene Storhornet og Leirvasshornet, samt innover Moldskreddalen.

Vanskelighetsgrad

Sesong

Helårstur

Om turen

Turen egner seg både som en rolig familietur og som treningstur. Det er også mulig å gå turen på vinteren med truger.

Ruteskildring: Fra den merkede parkeringen på Emdalen følger du traktorveien opp en bakke til et redskapshus. Hold mot høyre og følg skiltingen gjennom skogen og forbi et jorde. Du vil møte en grind (husk å lukke denne) på toppen av jordet. Fortsett mot høyre og følg traktorveien forbi to 180 graders svinger. Etter dette kommer du til bjørkeskogen. Her følger du rød merking oppover stien til toppen.

Det kan være beitedyr på området, vær forsiktig, ta med søppel og la dyrene gå i fred.

Tilkomst og parkering: Kjør fra Stranda sentrum mot Hellesylt i ca. 15 minutter. Når du kommer til Emdalen, ta av til høyre og følg skiltene for «Stikk Ut» til en parkeringsplass ved elva (betaling via Vipps). Hvis du kommer fra Hellesylt, tar det omtrent 15 minutter å kjøre mot Stranda. Ta av til venstre når du kommer til Emdalen og følg skiltene for «Stikk Ut» til parkeringen ved elva.

Fottur:

• Høyeste punkt: 775 moh
  • Merking: Både skiltet og merket
  • Mobildekning: Ja

Ta med deg familien eller nyt en treningsøkt på turen til Nykjen. Husk å ta hensyn til beitedyr, ta med søppel og respekter dyrelivet i området. God tur!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.