Liahornet

Opplev majestetisk utsikt over det fjellrike landskapet i hjertet av Storfjord.

Vanskelighetsgrad

Vanskelig

Lengde

5 km

Tidsbruk

4 t 20 min

Om turen

Turveiledning Turen begynner ved parkeringsplassen nær idrettsfeltet i Liabygda (kjent som Langemyra). Gå over den lokale veien og ta fatt på traktorstien som går parallelt med feltet nordover. Etter rundt 150 meter, sving til venstre inn i skogen via en merket sti. Ta denne stien omtrent 200 meter til du når skogsveien som fører mot Liasetra. Fortsett langs skogsveien til du ankommer Liasetra. I nærheten av den siste hytta dreier du nordvest og tar fatt på den tydelig markerte stien som stiger opp mot Liahornet. Forlat skogen rundt 200 meter senere og fortsett opp fjellryggene som fører deg direkte til Liahornet.

Hvordan komme seg dit og parkere Fra Liabygda ferjekai, kjør 200 meter mot øst og ta av inn i landsbyen. Fortsett forbi skolen, kirken, bryggeriet og barnehagen. Sving til venstre og deretter høyre etter barnehagen. Følg så Langemyrvegen østover før du kommer til idrettsfeltet, hvor Parkering er tydelig skiltet nær Langemyra.

Type tur Fottur med rød merking Distanse 5 km ene veien Høydeforskjell 700 meter Anbefalt tidsbruk 4 timer og 20 minutter Høyeste punkt 955 meter over havet

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.