Fosseråsa

Sesong

Vår/Sommer/Høst

Om turen

Turen «Fosseråsa» er den første turstien i Norge som ble autorisert som Nasjonal turiststi i 2019. Den byr på stor variasjon i natur, nærhet til elva og flotte fossefall. Du kan til og med gå bak fossefallet Storsæterfossen, hvor turen ender. Første del av turen går opp cortenståltrapper tett på elva, deretter går man gjennom idyllisk løvskog og vakkert kulturlandskap. Opplev verdensarven!

Hvis du velger å parkere på ferjekaia, går du gjennom gågata i Geiranger sentrum og forbi dagligvarebutikken Joker. Her kan du også parkere i nærheten av Geiranger hotell. Fra Joker følger du kommunvegen forbi skolen og Geiranger camping. Når du har gått over brua ved campingplassen, svinger veien oppover langs elva, og du kommer opp til klyngetunet på Gjørva. Her starter cortentrappene som tar deg opp langs fossefallene og strykene. Cortenstålvandringen ender på uteområdet til Norsk Fjordsenter.

Her følger du gangvegen over trebrua mot Hotel Union, og går ca. 100 meter oppover langs hovedveien før du svinger til venstre opp en grusvei (like ved noen bolighus). Veien tar deg opp den bratte lia til fjellgården Vesterås. Den blir smalere når du kommer inn i skogen, og det siste stykket går du på sti. Turveien/stien har vekselvis steinsetting og gruslagt underlag. Det blir jobbet med å forbedre stien helt opp til Vesterås, men visse partier kan være gjørmete i vått vær.

Like nedenfor Vesterås kommer du ut av skogen og inn i et åpent kulturlandskap. Følg stien rett opp til gården, og sving deretter til høyre forbi hyttene. Her starter en kjerrevei videre oppover. Etter noen hundre meter blir stien steinsetting og slynger seg oppover lia til fossefallet Storsæterfossen. Dette er det endelige turmålet.

Du kan enten gå samme vei tilbake, eller du kan ta gamleråsa ned til Vesterås fra Liastølen. Se skilting i råsdele like nedenfor stølen. Merk at denne råsa ikke er steinsetting, og den har noen partier med svaberg og større steiner. Den er litt mer krevende enn hovedruten. Du kommer ned like ved den gamle fjøsen i tunet på Vesterås.

Hvis du ønsker en annen nedoverrute fra Vesterås, kan du følge bilveien til Hole og ta snarveiene/deler av gamle Kløvstien ned mot sentrum herfra.

Hele veien opp til Storsæterfossen er skiltet, og det er også skiltet til sentrum hvis du vil gå via Hole ned.

Tilkomst og parkering er tilgjengelig i Geiranger sentrum, enten på ferjekaia eller ved Joker.

Turen er markert med blå farge og er 3,90 kilometer en vei. Stigningen er på 576 meter, og forventet tidsbruk oppover er 2 timer. Høyeste punkt man kommer til er 544 meter over havet. Turen er merket både med skilt og merking langs ruten. Det er mobildekning på hele turen.

Utforsk Fosseråsa og opplev den vakre naturen og fossefallene langs veien!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.