Ødegårdsnakken

Ødegårdsnakken er en fin tur som passer for turgåere i alle aldre.

Vanskelighetsgrad

Sesong

Helårstur

Om turen

Ruteskildring: Fra Spar Svingen går du rett opp mot Jakobvegen, samme vei som om du skulle til Ystehola (også en Stikk UT! tur). Ved enden av byggefeltet tar veien en bratt høyresving og går over til en grusvei, som er skiltet. Denne går raskt over til en traktorvei. Vær oppmerksom på å lukke grinden etter deg, det kan beite dyr her om sommeren. Følg traktorveien rett frem og oppover en liten bit. Etter en stund kommer du til et skilt som viser vei til Ødegårdsnakken til høyre. Ta inn her. Stien går litt på traktorvei og går deretter over til sti. Følg stien rett frem før den blir brattere og går til høyre og videre til toppen. Her får du utsikt over Storfjorden, fjellene rundt Stranda, og du kan også se ned på Ystehola. Det finnes flere avstikkere langs traktorveien, noen av dem fører til Ødegårdsnakken, andre ikke. Hvis du ønsker en lengre tur, kan du prøve deg frem her. Estimer rundt 40 minutter til Ystehola i rolig turtempo fra Spar Svingen.

Tilkomst og parkering: Det er gratis parkering ved Svingen Handel (Spar). Ringstadvegen 67, 6200 Stranda.

Fottur:

• Høyeste punkt: 310 moh
  • Merking: Både skiltet og merket
  • Mobildekning: Ja

Ta deg tid til å gå på Ødegårdsnakken og opplev den vakre naturen rundt Stranda. Husk å respektere dyr og naturen, og ta med eventuell søppel tilbake. God tur!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.