Langevatnet

Langevatnet er en tur som går i relativt enkelt terreng og på et godt sti. Ruten markerer grensen mellom Stranda og Sykkylven omtrent hele veien.

Vanskelighetsgrad

Sesong

Vår/Sommer/Høst

Om turen

Startpunktet er rundt 550 m.o.h, så du kommer raskt opp i høyden og får en flott utsikt. Fra Langevatnet kan du fortsette videre til Kleivdalsfjellet og Roaldshornet, eller returnere ned til parkeringsplassen.

Ruteskildring: Start ved parkeringsplassen ved Svartevatnet. Kryss veien i østenden av parkeringsplassen og gå på utsiden av autovernet et lite stykke. Du kommer snart inn på stien. Det er en tydelig sti med god merking av varder, og ruten er også skiltet. Like før du kommer opp til Langevatnet krysser du en elv (N62° 17.866′ E6° 47.091′). Her deler stien seg. Stien som går til venstre fører til Myrdalsfjellet. Du skal følge stien rett frem/litt til høyre over elven og opp til Langevatnet.

Tilkomst og parkering: Start ved parkeringsplassen ved Svartevatnet (RV60) like vest for grensen mellom Stranda og Sykkylven. Hvis du kommer fra Sykkylven, vil du se en stor parkeringsplass når du er ferdig med bakkene, rett før en skarp sving. Hvis du kommer fra Stranda, kjører du 4 km forbi Strandafjellet skisenter, og du finner parkeringsplassen rett etter en skarp sving. Ved Svartevatnet (RV60) like vest for grensen mellom Stranda og Sykkylven, er det god plass til å parkere.

Fottur:

• Fargekode: Blå
  • Lengde: 2 km en vei
  • Stigning: 314 m
  • Tidsbruk: 1 time og 35 minutter
  • Sesong: Vår, sommer, høst
  • Høyeste punkt: 851 moh

Utforsk Langevatnet og opplev den fantastiske naturen mellom Stranda og Sykkylven. Husk å følge merkede stier, ta med nødvendig utstyr og respekter flora og fauna. God tur!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.