Hesjedalshaugen

Sesong

Helårstur

Om turen

Turen «Hesjedalshaugen» er en flott rundtur på 3,5 kilometer som tar deg gjennom lett terreng med en stigning på totalt 400 meter. Total tidsbruk for turen er beregnet til ca. 3 timer.

Startpunktet for turen er på Korsmyra, som ligger rundt 600 meter over havet. Her finner du et skilt som markerer starten på turen. Fra startpunktet følger du nydyrkingsvegen i Gråsteindalen til enden. Ved et nytt skilt tar du til venstre og fortsetter ca. 300 meter langs kanten på et dyrkingsfelt. Her krysser du en grøft og går mot nord i en rås i omtrent 3-400 meter, til du kommer til et nytt lite skilt.

Fra dette punktet har du muligheten til å gjøre en rundtur. Du kan ta til venstre og gå oppover langs en merket, men litt svak rås helt til toppen, som ligger på 1012 meter over havet. Herfra kan du nyte den fantastiske utsikten mot Indreeidsdalen og Eidsvatnet.

På returen går du mot nord i retning den høye Fremste-Skorene, som er 1829 meter høy. Her går det litt nedover, og du vil snart se Øvste Hesjedalsvatnet. Når du kommer til vatnet, svinger råsa til høyre, og du følger den merkede stien tilbake til der råsa delte seg, ca. 1 kilometer unna. Råsa kan være litt svak, men den er godt merket.

Når du nærmer deg noen hamrer på høyre side, vil du se restene av murverket til Hesjedalssetra på venstre side av elva. Her har det tidligere vært en sommerfjellgård for Møll. Ved råsdelinga kan du velge om du vil gå tilbake samme vei, eller du kan gå nedover myrene i retning Grandevatnet. Etter en liten bru tar du til høyre og følger en fuktig rås ned til nydyrkingsvegen. Halvveis langs denne råsa vil du se murverket etter Grandegråsteinsetra på høyre side og Møllsgråsteinsetra på venstre side av elva.

Parkering er tilgjengelig på en offentlig parkeringsplass på Korsmyra. Turen er markert med blå farge og er en rundtur på 3,06 kilometer en vei. Stigningen er på 385 meter, og forventet tidsbruk er 2 timer og 35 minutter. Høyeste punkt man kommer til er 970 meter over havet. Turen er merket både med skilt og merking langs ruten. Mobildekning er tilgjengelig delvis underveis på turen.

Utforsk «Hesjedalshaugen» og nyt den vakre naturen og utsikten underveis!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.