Fossevandringa

Sesong

Helårstur

Om turen

Turen «Fossevandringa» er en spektakulær vandring langs Storfossen i Geiranger. Du følger en imponerende trapp laget av cortenstål, og det er flere utsiktspunkter underveis. Turen er en flott arkitektonisk opplevelse, og du kommer svært tett på naturkreftene. Vandringen er også belyst.

Du starter turen fra Geiranger sentrum og går sørvestover på veien mot Homlung. Du vil passere aldersboligene, skolen og Geiranger camping før du krysser broen over elven og fortsetter oppover på vestsiden av elven. Ved Gjørvatunet tar du av fra kommunalveien og følger elven oppover. Du vil passere en gammel og særegen kraftverksbygning før selve trappen begynner. Trappen har 327 trinn og fører deg opp til Besøkssenter verdsarv. Underveis kan du stoppe og nyte utsikten fra flere utsiktspunkter. Ved høy vannføring er det en mektig naturopplevelse, med vannsprut over deg og det tordnende fossebruset tett på. Når du nærmer deg Hotel Union, går du forbi en gul bygning som er Mjelvaverket. Dette var det første private kraftverket mellom Bergen og Honningsvåg, bygget i 1907. Ved kraftverket kommer du tilbake på kommunalveien. Sving til venstre og gå ca. 10-15 meter før Fossevandringa fortsetter opp en trapp og langs en siste flat strekning opp til Fjordsenteret. Også dette er verdt et besøk.

Det er parkeringsmuligheter i Geiranger sentrum. Turen er markert med grønn farge og er omtrent 1,04 kilometer lang en vei. Det er en stigning på 96 meter, og forventet tidsbruk er 20 minutter oppover. Turen kan gjennomføres hele året. Det høyeste punktet du kommer til er 71 meter over havet. Løypen er skiltet, og det er mobildekning tilgjengelig.

Pass på å ha riktig fottøy og klær tilpasset vær- og føreforholdene. Ta med kart og kompass for å kunne navigere underveis. Opplev den imponerende Storfossen på nært hold under Fossevandringa!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.