Kleivdalsfjellet 1154 m.o.h. & Roaldshorn 1230 m.o.h.

Vanskelighetsgrad: Krevende
Lengde tur/retur Kleivdalsfjellet: 7,5 km, 2,5 t - 3 timer
Lengde tur/retur Roaldshornet: 11 km, 4-5 timer
Sesong: Mai - Oktober
Koordinater Kleivdalsfjellet: 62.310708, 6.805
Koordinater Roaldshornet: 62.311665, 6.840191

Adkomst: Følg E136 ut av Ålesund, og følg videre på E39 mot Bergen. Etter et lite stykke tar du av mot Stranda/Sykkylven på riksvei 60. Følg til Magerholm og ta ferge over til Aursnes, Sykkylven. Fortsett videre på riksvei 60 mot Stranda, og når du har kjørt opp til fjelloverganger ser man en stor parkeringsplass på høyresiden før vatnet som ligger rett bak, Svartevatnet.

Turbeskrivelse: Følg den store parkeringsplassen til enden i retning Stranda. Kryss veien, og du vil se stien som fortsetter på den andre siden, og oppover mot skogen. Her vil du også se skilt mot Roaldshornet. Stien kan du bare følge, og den deler seg også opp enkelte steder, men du kommer fortsatt frem til samme sted, Langevatnet, hvor det er både bok og skilt. Herifra kan du gå skrått opp til venstre, og følge stien helt opp til Kleivdalsfjellet, eller rettere sagt hvor toppboka markerer toppen. Ifølge kartet ligger den fysiske toppen lenger mot nordvest, men noen stor høydeforskjell er det nok ikke.

Hvis du vil gå videre mot Roaldshornet, så ser du svært enkelt stien bortover, og denne følger langs ryggen hele veien. Flott utsikt hele veien mot alle rekkene av fjell rundt, og ikke minst når man er fremme på Roaldshornet. På grunn av sterk vind, var det utfordrende å få tatt bilder på toppen.

Det er også mulig å parkere med Strandafjellet Skisenter og følge traktorveiene oppover som starter ved bunnstasjonen til gondolen.